Hi havia una vegada... Dues històries sobre els TR
Dels treballs de recerca de batxillerat en poden sortir grans
experiències. Els tallers Inspira i el campus Xnergic, organitzats pel
Tecnocampus de Mataró, ajuden els alumnes a preparar-los amb garanties
BERNAT VILARÓ |
“Hi havia una vegada un estudiant de primer de
batxillerat que un bon dia es va llevar (ben d’hora) per començar a
escriure el seu treball de recerca amb un somriure d’orella a orella”.
No ens enganyem. Seria complicat que una historieta sobre un alumne de
secundària comencés amb tot aquest positivisme. I és que els treballs de
recerca (TR) acostumen a portar molts maldecaps als estudiants, pel
grau d’implicació que demanen i per l’exigència que hi ha al darrere
dels projectes.
Tot i això, el resultat acostuma a
ser millor de l’esperat i l’esforç sempre paga la pena. Els tallers
Inspira TR i el campus Xnergic, que organitza el Tecnocampus de Mataró,
ajuden l’alumnat de secundària a preparar els seus treballs de recerca.
Els estudiants reben l’assessorament d’empresaris i emprenedors que fan
que darrere els seus projectes també hi hagi històries interessants... i
amb un final feliç.
“Tot és molt pràctic”
L’Aina Ros va participar al campus d’estiu del Tecnocampus quan va
acabar 3r d’ESO. “Jo mai havia estat gaire a prop de la robòtica, ni
havia sigut una boja dels ordinadors i els videojocs. A diferència del
que molta gent creu no són coses que van de bracet”, explica. “En veure
que se’m donava bé la tecnologia la meva família em va proposar si volia
fer aquest curs d’estiu. No sabia què m’hi trobaria ni si m’agradaria”,
diu l’Aina. “Però vaig fer el curset de dues setmanes i m’ho vaig
passar genial. Hi havia molt bon ambient, els professors eren molt
divertits i es notava que els agradava la robòtica i els nens. Vaig
aprendre-hi molt i vaig fer bastants projectes, per això vaig decidir
continuar. I encara ara hi continuo”, explica.
“Tot
és molt pràctic -destaca sobre el curs-, les activitats són flexibles i,
ara que ja tenim més nivell, cadascú fa el projecte que vol i els
professors t’ajuden i te’n proposen de nous”. I afegeix que ha rebut
“assessorament per fer alguns projectes, i ara també per al treball de
recerca”: “Els professors ja m’han donat consells i em donen empenta per
continuar”. Es mostra confiada a fer totes les idees que té per al TR.
El seu treball consisteix en la simulació d’un cervell humà que recrearà
com capta els sentits. “Abans d’anar a Xnergic no sabia sobre què fer
el projecte de batxillerat i anava bastant perduda. Ara ja tinc moltes
ganes de començar-lo”, apunta, i recomana als estudiants que estiguin a
les portes de començar els seus TR “que tirin endavant les seves idees i
s’arrisquin amb coses que els agradin per molt difícils que semblin”.
Suport emprenedor
El conte de l’Aina no és l’únic que es pot explicar. Hi ha moltes
altres històries bones que sorgeixen dels treballs de recerca. Com ara
la de la Cris Garrido, que ha participat al taller Inspira TR i ha rebut
l’assessorament de la Isabel Martínez, emprenedora del programa
Innoemprèn Printed Electrònics, del Tecnocampus.
La
Cris fa segon de batxillerat a l’escola Miquel Biada de Mataró, i va
participar als Inspira de l’any passat per escollir el tema del seu
treball de recerca. “Em va sorprendre com era l’aula, plena de colors,
dibuixos i frases motivadores”, explica la Cris. “En destaco l’ajuda
rebuda desinteressadament de persones com la Laia Vilà, que em va posar
en contacte amb la Isabel, que m’ha acompanyat en aquest procés com a
emprenedora”, diu. D’ella la Cris només té bones paraules: “M’ha
orientat i ajudat en tots els aspectes”. I en el sentit contrari, la
Isabel assegura que la Cris “és una noia molt compromesa i
treballadora”, i que ara “és capaç de saber quan està estressada i què
cal fer per gestionar-ho”. “La meva tutora, la Laia Vilà -explica la
Isabel- em va comentar que una alumna de batxillerat volia fer un TR
sobre el biofeedback, i em va preguntar si la podria ajudar. Així vaig conèixer la Cris”.
La Cris recomana als estudiants que s’estiguin plantejant sobre què fer
els seus TR “que vagin a totes les xerrades possibles, ja que de debò
que ajuden a fer una bona tria del treball”. Ella el fa sobre
intel·ligència emocional, i el va escollir a partir d’una xerrada al
Tecnocampus. “Vaig conèixer la definició de biofeedback
i ho vaig trobar molt interessant. La meva motivació és que el tema és
poc conegut, i em va semblar important que algú el donés a conèixer”.
Els dies 13 i 27 de febrer del 2015 es farà la segona edició dels
tallers Inspira TR per a tots els alumnes d’institut que hi estiguin
interessats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario